Een gezond paard

Preventie

Voorkomen is beter dan genezen. Hoewel gezondheid deels een kwestie van geluk is, kunt u als eigenaar veel doen voor de gezondheid van uw paard. Als uw dier ziek wordt zullen wij natuurlijk ons uiterste best doen om hem/haar weer beter te maken. Nog liever houden wij uw paard zo lang mogelijk gezond.

Advies

Onze dierenartsen hebben de kennis om u te adviseren over preventieve zorg zoals bijvoorbeeld parasieten bestrijding, vaccineren, en gebitsverzorging. Maar ook advies op het gebied van huisvesting, beweging, voeding, pijnbestrijding en weidegang helpen wij graag uw dier in de beste vorm te krijgen en te houden.

Wij doen dat bijvoorbeeld tijdens de jaarlijkse afspraak voor vaccinatie. Veranderingen in gewicht, bespiering, gedrag en eetpatroon kunnen de eerste aanwijzingen zijn voor onderliggende problemen. Een deel van deze veranderingen kunnen bij dieren van middelbare en oudere leeftijd als ‘ouderdom’ geïnterpreteerd worden. Wanneer u dit bespreekbaar maakt bij de dierenarts, worden er aanvullende vragen gesteld zodat zaken aan het licht gebracht kunnen worden en vroegtijdig bijgestuurd of ondersteund worden.

Gebit

Naast het bespreken van de jaarlijkse vaccinaties, adviseren wij om jaarlijks het gebit van uw paard te laten bekijken. Vanuit een niet onderhouden gebit kunnen veel klachten ontstaan. Denk hierbij aan probleemgedrag bij het rijden, problemen met gewicht, problemen in bespiering en afwijkingen in van de mest.

Ook bespreken wij graag wanneer het weer nodig is om mestonderzoek te doen of wanneer er een ontworming gegeven moet worden.

Stofwisselingsproblemen

Bij de paarden van middelbare en oudere leeftijd zien we regelmatig stofwisselingsproblemen, denk hierbij bijvoorbeeld aan PPID. Hierbij zien we verschillende klachten bijvoorbeeld een lange krullende vacht, moeite met verharen, verminderd uithoudingsvermogen, veel drinken en plassen en hoefbevangenheid. Daarnaast zien we veel paarden met pijnklachten veroorzaakt door arthrose, zoals stramheid, kreupelheid, opstart problemen en vermindering in bespiering.

Voor deze aandoening geldt dat we het liever in een vroeg stadium weten om er op tijd een behandelplan voor te maken.

Kijk ook op paardenarts.nl of neem, vanzelfsprekend geheel vrijblijvend, contact op als u vragen heeft over de gezondheid van uw dier.

Het gezonde paard - Preventie

Paardenpraktijk

Meer Informatie

Ontwormen

Meer Informatie

Paardenarts Dory Gouwens

Heeft u vragen over het welzijn van uw paard, neem dan contact met ons op.

Scan de code
Beste bezoeker,👋
Whatsapp is bedoeld voor:
o Bestellingen
o Doorgeven van updates
o Sturen van foto’s / filmpjes

NIET bedoeld voor:
o Spoed
o Afspraken maken
o (video) bellen

Wij beantwoorden de app tijdens openingstijden en proberen dezelfde dag nog te reageren.

{https://www.dierenartspurmerend.nl}